KOLHYDRATER OCH SUGET EFTER NÅGOT SÖTT. VAD ÄR DET SOM LIGGER BAKOM?



Kolhydrater och suget efter något sött. Vad är det som ligger bakom?

Känner du hur suget efter något gott att stilla begäret, då är du inte ensam, men det är det ofta något helt annat än exempelvis godis som kroppen saknar.

Vi misstolkar ofta kroppens signaler när vi känner oss sugen på godsaker. Det kan bero på flera orsaker som tröstätande, trötthet eller helt enkelt att vi är allmänt uttråkade som får reptilhjärnan att ta över. I andra fall har vi istället ett underskott av något näringsämne, en syra eller mineral. Ett av våra vanligaste sug är efter choklad, godis eller något salt. Läs vidare jag tar upp vad kroppen kanske egentligen saknar med några riktlinjer att tänka på vad som kan ligga bakom.

Suget på choklad kan bero på magnesiumbrist. 

Magnesium har en lugnande effekt på vårt humör och kan motverka ångest. Magnesium finns i mörka bladgrönsaker, nötter, frön, fisk, bönor, fullkorn, avokado, yoghurt, bananer och mörk choklad.

Suget efter sött godis, kan bero på att vi behöver krom.

Kromets funktion behövs för omsättningen av blodsocker och hjälper till att balansera insulinnivåerna och håller eftermiddagens sockerbehov i schack. Krom finns i broccoli, gröna ärtor och vindruvor.

Suget efter något salt, kan bero på att vi behöver Natrium.

Natriums funktion är att reglerar vätskebalansen i kroppen, balanserar blodtrycket och motverkar värmeslag och uttorkning. Natrium finns i torkad ansjovis, selleri, och morötter.

Suget efter bröd kan  bero på att vi behöver Aminosyran tryptofan (om du inte äter kolhydratfattig diet, för då kan suget bero på att vi behöver kolhydrater i form av potatis, frukt, bröd, gryn m.m). 

Trypofans funktion behövs för att bilda serotonin, ett hormon som reglerar kroppens tarmrörelser och ger mättnadssignaler till hjärnan. Tryptofan finns i, kalkon, ägg, bananer och valnötter.

Suget  efter kött kan bero på att vi behöver Järn. Järnets funktion är att hjälper till att transportera syre i blodet. Järn finns i linser, spenat, rödbetor, pumpafrön, inälvsmat och även i kött. Kött är inte fel att äta ibland av detta skäl, om du inte är vegetarian eller vegan.

Upplever du sötsug som ett problem kanske det är en idé att se om orsaken är något annat än kakorna som ligger och ropar på att bli uppätna. 

Hunger och näringsbrist ökar sötsuget och tankarna på sött, medan en mätt och balanserad kropp är nöjd utan. Sötsuget kan beror på sömnbrist genom att kroppen söker en snabb kick som höjer energin. Sötsug kan bero på vätskebrist, även om ytterst få lider av detta i dagens samhälle. Sötsug kan även bero på mental obalans, stress eller oro.  

Men livet är till för att levas och njutas av anser jag, och ibland är det bara att gilla läget och stilla begäret. Problemet är om det blir för ofta när vi mår dåligt av det i efterhand.

Hur blir vi av med ett konstant sötsug? 

Enligt mig är det bästa att inte utesluta allt som är naturligt sött, utan snarare att göra medvetna val och se till att ha fått tillräckligt med energi under dagen. Betyder det att vi får i oss något sött då och då så får vi acceptera det och gå vidare, livet tar inte slut av ett snedsteg. Det vi bör tänka på är vad det vi äter tillför kroppen.

Att utesluta allt socker och alla kolhydrater är sällan en lyckad strategi för gemene man. Frukt rädslan och kolhydrats hetsen skapar mest begränsningar i livet vilket kan ge brister på viktiga näringsämnen.

Att vi svenskar behöver dra ner på socker är ett faktum, men det betyder inte att vi måste gå all in och utesluta varenda snabba energikälla. Många har idag ett komplext förhållande till socker och sötsaker, vilket gjort socker till ett omdebatterat livsmedel. Att sluta med socker är oftast det som de flesta har bestämt sig för när det är dags att ta tag i livssituationen och börja träna. Det finns många olika påståenden om hur socker påverkar hälsan, varav vissa är vetenskapligt underbyggda medan andra baseras på myter och faktafel. Dessutom färgas många artiklar och påståenden av marknaden. Trenderna skapas för att vi ska konsumera. 

Inget är bra i för stora mängder, varken socker eller annat, och många, inklusive mig själv har ibland svårt att leva lagom. Det kan därför vara lättare att helt undvika det som får oss att överkonsumera. Problemet jag ser är när alla kolhydrater dras över samma kam och ses som livsfarligt socker och något vi till varje pris måste undvika. Lågkolhydratkost har sin funktion och kan vara bra för vissa, men många av oss mår bra och behöver kolhydrater, inte minst för det mentala välmåendets skull, men även för orken.

För oss som tränar ger kolhydrater snabb energi vid prestationsidrott och påskyndar återhämtningen. Kolhydrater ökar hjärnans innehåll av signalsubstansen serotonin, vilket gör oss glada, avslappnade och minskar oro/problem vid depression. Själv får jag mer ork men framför allt tänker jag bättre, får ett naturligt rörelsebehov i vardagen, ökad ämnesomsättning och jag blir gladare. Det är alltså inte bara för prestation och hårda träningspass kolhydrater kan behövas, utan för den mentala livsglädjen.

Problemen idag med den ökade fetman beror alltså inte på kolhydrater i sig, snarare inaktivitet samt att många har svårt att balansera sitt energiintag med sin energiförbrukning. Dolt socker i många produkter gör det också svårt, samt att många har ett problematiskt förhållande till mat. Känslor och fördomar styr vad vi äter och inte äter, vi tar ut vårt kontrollbehov, eller släpper kontrollen på något sött som ger snabb tillfredsställande njutning och aktiverar belöningssystemet. Det kan vara det sistnämnda vi är beroende av snarare än socker i sig.

Jag tror på att äta ordentligt mättande måltider, utan förbud mot specifika livsmedel. Jag har befunnit mig på båda sidorna. Den helt sockerfria där jag räknade varje kalori, och den andra sidan då jag frossade i mig mat och godsaker utan att tänka mig för att stilla mitt begär. Inget av det är optimalt, nu äter jag ett mellanting, jag ser till att få i mig rätt näring istället för rätt mängd kalorier. Sen finns det förstås diabetiker och personer som av andra anledningar tvingas utesluta socker och annat helt, men annars tror jag på att grunda med bra mat av alla näringsämnen. Det är ok att slarva ibland, men själv får jag tydliga signaler från kropp och psyke när det går åt fel håll. Hur tråkigt det än låter så är lagom oftast bäst. Jag tror även på att kroppen inte är skapt för att äta samma mängd näring varje dag. Vår DNA är kvar på savannen då vi kunde gå dagar utan att äta men så långt anser jag inte att vi behöver gå utan jag kan dra ner på kosten och kolhydraterna en tid för att sedan öka den igen genom att lyssna på kroppens behov.

Kroppen är smart. Den talar om för oss vad vi behöver i form av hunger, energilöshet, nedstämdhet och sug. Ibland kan det vara falskt alarm i form av trötthet, stress och törst vilket kan t.ex. öka hungern utan att vi behöver mer näring. 

Trenden går mot en mer positiv inställning till kolhydrater igen. Det kryllar fortfarande av  light och hög proteinprodukter, men även näringsrika gryner, frukt, rotfrukter och andra kolhydratrika grönsaker är populära. Jag tror de flesta vet att kolhydrater varken är något farligt eller gör oss tjocka i lagom mängd, men samtidigt förstår jag dem som undviker det för att minska sötsuget eller för att snabbt går ner i vikt. Kolhydrater binder vätska i kroppen så effekten när vi inte äter dem är att vi blir av med inbundet vatten och snabbt förlorar ett par kg. Det kommer dock snabbt tillbaka när vi börjar äta kolhydrater igen.

Att leva balanserat och hitta en kost  vi mår bra av är svårt för många av oss. Det är lättare att luta sig tillbaka mot quickfix eller hur andra äter istället för att läsa på och lära känna sin kropp. Det behöver varken vara svårt eller jobbigt att leva hälsosamt men det är lättare att låta fåfängan och reptilhjärnan styra. Dessutom kan det vara svårt att själv se helhetsbilden och att en viss kost kanske inte funkar i ett liv som tex en heltidsarbetande småbarnsmamma. Vissa behöver slappna av en aning, medan andra behöver precis tvärtom och öka medvetenheten och anstränga sig mer gällande kost och träning.

Känner du att ditt sötsug är ett problem kan det vara värt att göra något åt det. Jag delar med mig av några tips.

Ett stort sockersug på kvällen kan bero på att du inte fått i dig tillräckligt under dagen. Din kropp vill helt enkelt ha energi. Rannsaka dig själv genom att observera om du kanske äter lite för lite under dagen. Hoppar du över frukosten eller kanske behöver du ett mellanmål mellan lunch och middag.

Hur ser fettsyrabalansen ut och ration mellan omega 3 och 6? Idag får vi oftast i oss alldeles för mycket omega 6 vilket skapar en mängd problem för kroppen. Men det är ett helt annat kapitel för sig som jag kommer att ta upp framöver. 

En enkel sak att tänka på är att få i sig mer grönsaker, frukt och bär. Får du i dig dina grönsaker så kommer du även tillgodose mängden antioxidanter, vitaminer, mineraler och även vätska. Detta minskar i sig sötsuget. Jag ser till att dagligen få i mig en grön smoothie för att täcka det behovet.

Många menar att man inte ska ersätta en söt smak med en annan eftersom det inte tar bort ett beteende, men att byta ut snickers mot frukt, läsk mot vatten och strategiskt planera in måltider är ett sätt som håller i längden. Detsamma är med light läsk, sötningsmedel triggar inte hjärnan att vilja ha mer socker. Det är ännu en myt vi behöver göra oss av med.

Hur gamla vi än blir kommer vi inte ifrån att det vi inte får göra lockar mest. Bara tanken på att det är ok att unna sig både godis och pizza till helgen tex, kan hjälpa till att motstå småätandet på vardagskvällarna. Dessutom är alla slags kolhydrater källor till energi och väldigt bra att dra nytta av efter ett träningspass. Så se till att träna innan du unnar dig. 

Eller som jag brukar säga. Jag äter för att kunna träna och tränar för att kunna äta. Livet är till att levas. 

/Coach Jonas kocken Andersson



Kommentarer