KALLBAD, VARFÖR?

Hösten, alla dess färger och energi är min tid. Dimman var magisk igår när jag tog mitt första kallbad för i år. Ni som känner mig vet att mitt yngre jag en gång varit en aning impulsiv genom att agera först och tänka sen. Idag gör jag dock allt i motats till förr. Allt jag gör baseras på eftertänksamhet, analyserande, att det ska vara vetenskapligt hälsofrämjande.

Vilket leder mig till att bada, jag har alltid varit en badkruka. Inte ens en av världens vackraste stränder nedanför hotellet jag jobbade på i Bermuda, fick mig att ens överväga att gå i vattnet. Men enligt min egna ibland lite udda logiska tolkningar så är inte kallbad att bada det är mental träning och hälsofrämjande, då är det logiskt ok. (Det bjuder jag på).

Vad är kallbad?

Kallbad utlöser en stressreaktion som aktiverar det sympatiska nervsystemet.

Kallbad utsätter kroppen för en extremt snabb nedkylning vilket får blodkärlen att dra sig samman så att blodtrycket stiger snabbt och kraftigt i de centrala delarna av kroppen för att hålla värmen runt vitala organ som hjärtat och på så sätt undvika nedkylning. Vid en stressituation som kallbad utsöndras stresshormoner som gör att kroppen förbereder sig på att kämpa eller fly genom att öka pulsen, höja blodtrycket och blodsockret, vidga luftrören och förstora pupillerna. Efteråt utvidgar sig blodkärlen igen, värme sprider sig i kroppen, som svarar med hundratals fysiologiska reaktioner samtidigt som adrenalin, noradrenalin och oxytocin frisläpps i kroppen.

Det sätter igång kroppen, jagar bort trötthet och gör oss piggare och mer aktiva.

Om vi tittar lite närmare på vad det är som händer...

Adrenalin är ett hormon som produceras och frisläpps från binjuremärgen, utsöndras vid rädsla, stress och ansträngning. Noradrenalin bildas precis som adrenalin i binjuremärgen och är ett första stadie till adrenalin.

Utsöndrandet av dessa hormoner ger bland annat en ökad reaktionsförmåga, bättre koncentration och trycker bort negativa känslor. En annan effekt är att stressen från regelbundna kallbad gör att man kan klara av annan stress bättre. Ungefär samma effekt som när man tränar, då träningens förhöjda nivåer av stresshormon gör att kroppen blir bättre på att reglera stresshormonerna i vardagen, lite som en stress-vaccination.

Oxytocin är kroppens eget lyckopiller, frisätts vilket innebär flera positiva hälsoeffekter. (Illustrerad Vetenskap, Är vinterbadande hälsosamt)

Kylan frigör också endorfiner (precis som när vi tränar) som minskar smärta och får oss att må bra.

Endorfin är ett hormon som anses vara kroppens eget morfin. Det bildas i den delen av hjärnan som är kopplat till vårt belöningssystem och lindrar bland annat smärta. Den smärtstillande effekten håller i sig mellan två till fyra timmar och på så sätt avhjälps smärtor vid kalla bad. Utsöndringen av endorfin brukar beskrivas som ett lyckorus och endorfiner fungerar även antidepressivt, vilket gör att kallbad helt enkelt förbättrar humöret och kan dämpa lättare depressioner.

Att utsätta sig för kyla gör även att du får mer brun fettvävnad. Det bruna fettet är ett nyttigt fett som hjälper oss att producera värme. I studier har man sett att den ökade aktiviteten, 15 gånger i det bruna fettet hos de som exponerats för kyla.

Kylan gör också att kroppen frigör stresshormonerna katekolaminer för att öka värmeproduktionen. I kombination med att blodkärlen drar ihop sig när man förlorar värme ökar hormonerna blodtrycket medan man är i kallt vatten, men det har i undersökningarna visat sig sänka blodtrycket i vila efteråt.

Jag började inte med att ta ett kallbad direkt, jag har under en tid förberett mig genom att frekvent kallduscha vilket är ännu ett bra sätt att öka de hälsofrämjande fysiologiska reaktionerna.

Tänker ni på det, om jag skulle frysa så fryser jag bara för stunden sen är det över, och vad gör lite kyla och obehag när fördelarna ger så mycket mer.

/Coach Jonas kocken Andersson


Kommentarer