Hälsa, mentalisering och mänskliga relationer

 Idag tänkte jag skriva lite om mentaliseringsförmåga. En god hälsa har ju många aspekter som ligger utanför båda kost och träning. Då jag valt att utgå från ett holistiskt perspektiv och inte enbart arbeta med träning och kost utan även samtal utifrån en människas helhet så tänkte jag skriva lite om ett väldigt viktigt begrepp. Mentaliseringsförmåga. Det är något jag ofta under mina år som konsult och utredare skrivit om i min analyser och bedömningar då det har stor betydelse för ett barn att ha en anknytningsperson som har en god förmåga att mentalisera för att barnet ska kunna utvecklas väl. 

Men mentalisering är inte bara viktigt i våra relationer till våra barn utan även en mycket viktig bit i alla våra relationer. Då undrar ni kanske varför jag pratar om relationer. 

Jo, för i grunden är vi sociala varelser som har ett stort behov av att ha och skapa nära relationer (vi hade inte överlevt utan det) och det behovet är starkt rotat i oss. Jag tror vi alla vet hur det känns när något inte fungerar relationsmässigt och hur det påverkar vår hälsa. Goda relationer är en viktig bit för att vi ska må bra. 

 Så vad är då mentalisering.

I boken Det sociala djuret beskriver Matthew D. Lieberman mentalisering så här; 
 
"Förmågan att förstå att andra kan ha avvikande uppfattningar och synsätt börjar utvecklas redan före skolåldern, men ännu i vuxen ålder händer det att förmågan används ganska ineffektivt. Inte desto mindre är mentalisering en av det mänskliga sinnets mest utmärkande bedrifter, en som skiljer oss från andra arter."
 
"Mentalisering gör att vi kan förställa oss inte bara vad andra tänker och känner just nu, utan även hur de skulle reagera på snart sagt vilken framtida händelse som helst. Det gör till och med att  vi kan tänka oss hur deras reaktion skulle förändras om deras utveckling, intresse eller livsomständigheter skiftade."  (Det sociala djuret, Matthew D. Lieberman, 2013). 
 
Mentalisering handlar, lite förenklat, om hur vi funderar kring oss själva och andra, om vår förmåga att se oss själva utifrån och förstå andra människor inifrån. God reflektionsförmåga + god empati = god mentaliseringsförmåga, kanske man kan säga. Graden av mentaliseringsförmåga påverkar hur vi ser på oss själva, kommunicerar med andra och hanterar svårigheter i livet. Väldigt grundläggande, med andra ord. För att kunna må bra och ha goda relationer är mentaliseringsförmågan av stor vikt och den går att arbeta med.  /Coach Angelica


Kommentarer