GE DINA BARN EN FRISK FRAMTID




Vi som föräldrar är ju våra barns förebilder och som de flesta nog också vet är ju att barn gör inte som vi säger utan som vi gör. 

Mina egna barn är idag vuxna och nästa vuxna. Jag har ju tränat hela livet mestadels kampsport men även styrketräning och har haft en vana att gå mycket och då gärna i fin natur men förutom det så har jag alltid varit mycket aktiv i alla de fritidsintressen mina barn valt. För barn är ju lite som de är och ett intresse varar ju inte alltid så länge och då får man ju vara med i svängarna:). Så under banens uppväxt så har det varit fotboll, karate, breakdance, parkour (vilket jag även är utbildad tränare i men det är en annan historia:)), rubikskubar (träning för hjärnan ju), pingis, ridning, skateboard och numera gym och boxning. 

Så summan av kardemumman har hela mina barns uppväxt rört sig kring rörelse och när de fyllde 15 år hade båda redan tjatat i år på att få följa med mig på gymmet (åldersgränsen är ju 15 år på de flesta gym). 

Så genom att själv hålla mig fysiskt aktiv gav jag omedvetet mina barn en egentligen ovärderlig gåva i form av ett friskt liv. Idag är både väldigt duktiga och kunniga på kost och näringsinnehåll (tjatig mamma) och sonen tränar flera dagar i veckan på gym och dottern är numera utbildad boxningstränare och arbetar som det, så henne sparrar jag inte med längre, skulle inte ha en chans, haha:). 

Och utöver att de både nu är fysiskt aktiva så är ju träningen ett riktigt trevligt sätt att umgås med sina barn på. Vi har ju alltid tränat allt ihop (japp jag stod längst bak i breakdancelokalen och gjorde mitt bästa och japp, jag försökte lära mig åka skateboard, sjukt svårt, haha:). 

Så genom hela deras tonårsår hade vi ju det tillsammans och jag tror att det nog är en del av grunden till den fina relation vi har till varandra idag och numera följer ju också respektive med och tränar så ibland är vi ju ett helt gäng:). 

Jag arbetar ju inte bara som coach online utan även som pt på ett gym och så håller jag i motionen på mitt arbete som familjebehandlare och ingen är för ung för att delta i mina pass eller följa med till gymmet. Så när jag arbetar skolas man in i tid, haha:). Det går att anpassa all form av träning till alla åldrar och det är helt fantastiskt att se samspelen mellan de riktigt små barnen (när de agerar vikt) och deras föräldrar eller glittret i barnets ögon när de får följa med mamma eller pappa till gymmet och se hur starka deras föräldrar är. 

Så har ni möjlighet, ta med era barn oavsett ålder:). 


Kommentarer