KOLL PÅ FETT OCH MUSKELMASSA.


Idag tänkte jag skriva lite om kroppsmätningar. Jag har ju själv tränat hela livet mer eller mindre, framförallt kampsport men de senaste åren har jag gått över mer och mer till styrketräning och i samband med det valde jag också att utbilda mig till pt. Jag har aldrig tidigare i mitt liv kollat upp mina värden, testat min kondition eller mätt muskelmassa men i samband med att jag började styrketräna mer seriöst så blev jag ju lite nyfiken. Jag har redan tidigare skrivit om mätningar av olika värden i kroppen som blodvärde osv. Men det finns lite andra värden som också är en fördel att hålla koll på som sitt vo2max och muskel/fettmassa. Dagens inlägg kommer handla om det sistnämnda.




Fett och muskelmassa mäts ofta med hjälp av Impedansvågar. Impedansvågar används för att uppskatta kroppssammansättning som fettprocent, fettfri kroppsmassa samt vätskenivå. Jag själv använder mig av en Tanita våg. 

Det man ska tänka på är att Impedansvågar ger ingen exakt mätning på fettprocent. Däremot kan den ge bra indikation på hur träningen går. Om trenden är positiv eller negativ. Det du behöver se till är att förutsättningarna är så lika som möjligt inför varje mätning så som att du gör mätningen samma tid på dygnet, före eller efter träning, före eller efter måltid, hur mycket vatten du druckit. 


Här nedan ser ni min senaste mätning:





Impedansvågarna mäter ju lite olika värden vilket ni kan se ovan. Jag tänkte börja med att skriva lite om kroppsfett då det är ett av två värden i min mätning som inte faller in under grönt område.

Så vad är en hälsosam, realistisk kroppsfettprocent? Detta är något som diskuteras och jag tänkte gå igenom två olika diagram. Jag börjar med ACE Diagrammet nedan från American Council on Exercise (ACE) vilket är ett av de vanligaste kroppsfettdiagrammen. (”Väsentligt fett” är den minsta mängd fett som krävs för grundläggande fysisk och fysiologisk hälsa.)




Min fettprocent ligger i dagsläget på 16,3 % vilket enligt detta diagram skulle innebära att jag skulle klassas som athlet men det saknas en viktig aspekt i diagrammet och det är ålder vilket är anledningen till att jag inkluderade det följande diagrammet.


Jackson & Pollock AccuFitness är tillverkaren av den populära Accu-Measure Body Fat Caliper, som är en metod för mätning av kroppsfett på en plats. När du köper produkten innehåller AccuFitness ett diagram över kroppsfettprocent baserat på forskning från Jackson & Pollock.



Det finns mycket kontroverser över hur mycket kroppsfett som är optimalt för den allmänna hälsan. Ett forskningsarbete av Gallagher et. al. i American Journal of Clinical Nutrition (2000) kom till slutsatsen att vissa låga kroppsfettintervaller är "ohälsosamt". Enligt denna undersökning, ska män som är mellan 20-40 år med under 8 % kroppsfett betraktas ha en ohälsosamt låg fettprocent medan ett "hälsosamt" intervall beskrivs som mellan 8-19%. För kvinnor i samma åldersgrupp är alla nivåer under 21% ohälsosamt och 21-33% anses "friskt". 

Av diagrammet ovan framgår att jag utifrån min ålder bör ligga någonstans mellan 22,2-22,9%. https://academic.oup.com/ajcn/article/72/3/694/4729363.


Som du kan se i diagrammet att när din ålder ökar ökar också ditt acceptabla kroppsfett inom dessa intervall. Varför frågar du? Kort sagt, dessa diagram baseras på statistiska antaganden. Äldre individer tenderar att ha en lägre kroppstäthet för samma hudveckmätningar, vilket antas indikera en högre kroppsfettprocent. Äldre atletiska individer kanske inte passar detta antagande eftersom deras kroppstäthet (fett och fettfria massa) kan underskattas. Om man gräver lite djupare så finns det ju tre typer av fett: subkutan (under huden), visceral (runt organen) och intramuskulär (mellan muskler, som en marmorerad biff). Mängden subkutant kroppsfett du har kan vara densamma, men det viscerala och intramuskulära fettet kan öka när du åldras. Det är främst det viscerala fettet du0 behöver ha koll på när man åldras och där ligger jag ju bra till i dagsläget på nivå 2. 


Om vi utgår från att jag är en äldre athlete vilket jag skulle klassas som enligt diagram 1vilket skulle kunna göra att diagram två blir missvisande för mig.


Hur ser det då ut med min fettfria massa? Av mätningen framgår att jag väger 47,2 kg och min fettfria massa är 39,5 kg varav muskelmassa 37,5 kg vilket är 79,4 %. 


Enligt studien Skeletal muscle mass in human athletes. What´s the upper limit? (Takashi Abe et al Am J Hum Biol. 2018 May) https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29356191/ drog forskarna slutsatsen att det verkar finnas en gräns för ren muskelmassa på cirka 17 kg per m2 kropp, medan man maximalt kan ha 34 kg fettfri massa per m2 kropp. (Det betyder inte att det inte kan finnas individer som ligger över denna gräns, men de är troligtvis extremt få.)

Om jag skulle utgå från denna studien rörande min egen muskelmassa och beräkna hur mycket fettfri massa och muskelmassa jag själv maximalt kan uppnå (enligt forskarna bakom studien) så skulle min maximala muskelmassa som max kunna ligga på 40,3 kg. I dagsläget ligger min muskelmassa på 37,5 kilo vilket innebär att jag i princip inte skulle kunna öka i muskelmassa mer i den vikt jag ligger på nu. (Vill du kolla din egen maximala muskelmassa enligt studien använder du följande formel: Din längd i meter x din längd i meter) x 17 = din maximala muskelmassa i kilo).

Så kontentan av min egen kroppsmätning är att jag enligt mätningen ligger lågt i min fettprocent och väldigt högt i min muskelmassa. Hur vida detta skulle kunna anses vara ohälsosamt utifrån rekommendationerna om en högre fettprocent för min ålder är jag kluven till. 

Enligt min mening tror jag att kroppsfett är ett viktigt mått på hälsan, men att en viss kroppsfettnivå är "ohälsosam" ger inte hela historien. I själva verket kan vissa överviktiga personer som tränar vara friskare än sina smalare motparter som inte tränar. Omvänt är att alla som har sex pack (under 8% kroppsfett för män) och är mycket atletiska och äter bra  skulle vara ohälsosamma är också att ta i.  Vi har alla olika former, storlekar och fettfördelningsprofiler, men jag tycker att diagrammen ovan är en bra utgångspunkt och jag har inte själv medvetet försökt uppnå den låga fettprocent jag ligger på då jag äter som en häst. Jag personligen tycker impedansvågar är ett bra redskap för att hålla koll på hur kroppen mår och träningen går även om mätningarna inte är exakta och planen för egen del är efter sista mätningen att äta som två hästar:). 

Kommentarer