GYTTJEBAD SAN PEDRO DEL PINATAR


Jag tycker ju väldigt mycket om att resa och ta hand om min hälsa och senaste resan blev en vecka i Spanien där jag har goda vänner och jag tänkte passa på att tipsa om ett gyttjebad som jag besöker varje gång jag är i Spanien som finns i sjön Mar Menor.

Mar Menor är den största saltvattensjön i Europa som ligger i samhället San Pedro del pinatar. 

I den långgrunda sjön finns en unik helande lera som är rik på många olika mineraler såsom kalium, kalcium, magnesium och fluorid. Den innehåller dessutom klor och sulfat. 

De terapeutiska egenskaperna hos leran har varit kända sedan antiken och har använts i både medicinska och skönhetsbehandlingar i tusentals år.


Leran är särskilt rekommenderad mot astma, reumatism, eksem, muskelvärk och artros. Du tar leran från botten och smörjer dig från topp till tå. 

När du kommer till San Pedro parkerar du vid Molino de Quintin och går sen ner mot den smala landremsan som skiljer av Mar Menor från själva saltlagunen för lerbadandet. Där möts du av tre badplattformar med stegar ner i vattnet sen är det bara att börja smörja in kroppen i lera och soltorka innan du sköljer av leran igen.

Att bada i gyttjebadet är helt gratis. 

Så det var dagens tips från coachen om du besöker Spanien och skulle ha vägarna förbi San Pedro. 

/Coach Angelica 


Kommentarer