LYCKA, EN VIKTIG BIT I VÅR HÄLSA





Står vid slottet och blickar ut över vattnet och njuter av stillheten när jag känner att det är på väg att börja regn. Hinner tänka att det är bara vatten som torkar här står jag kvar en stund.
Sen öppnas himlen och jag står mitt i en storm och skrattar högt. Vilken upplevelse, vilket fick mig att reflektera över vad lycka är för mig.


Tänk om det är så. Tänk om att vi i vår strävan efter lycka bara skapar oss själva mer olycka. Tänk om vi helt enkelt hade en oreflekterad, naiv tro på hur vi ger liv åt lycka. En tro som kan i längden jämföras med en quick fix. Tänk om vi innerst inne vet detta, men är för bekväma för att göra något åt det eller saknar kunskapen för att veta hur vi istället kan göra för att leva ett lyckligt liv.


Det är lätt att tro att lyckan kommer till oss så snart vi når nästa mål, får ett nytt jobb, vinner på lotto, finner en ny partner, skaffar barn. Vi lever i tron på att lycka är något som skapas utifrån. Den typ av lycka bygger på tron att vi mår bra och känner tillfredsställelse när vi får det där ”mer” eller ”bättre”. Det bygger på känslan av att vara lycklig,  men som alla andra känslor så varar lyckokänslan inte för evigt.


Aristoteles sa för 2 300 år sen att lycka är meningen och syftet med livet, hela målet och avsikten med vår mänskliga tillvaro.

Dalai Lama menar på att lycka är själva drivkraften och meningen med våra liv.

Jag ser på lycka som att leva ett meningsfullt liv, om att göra sådant som verkligen betyder något, är viktigt och gör en skillnad för mig, och som ger en mening och känsla av sammanhang till livet. Något jag endast kan skapa inifrån.

Den grundar sig i en genuin insikt om att leva det liv jag vill leva. Att leva livs levande. Att uppleva nuet och livet precis som det är. Att få vara tacksam och få visa min tacksamhet. Leva livet i alla dess former, att känna lycka i att även uppleva sorg, besvikelse, smärta och ilska. Det är helt enkelt olika delar av livet. Det är att vara människa.


Men vad är lycka?


Det finns ingen definitionen av lycka. Det är inte så lätt att ge innebörden av ordet lycka eftersom lycka är en känsla, en känsla är en tanke. Våra känslor bygger på våra val av tankar, bakgrund, miljö, värderingar mm, så det går inte att ge en exakt definition av vad det innebär att vara lycklig.


Lycka kan liknas vid en känsla av att se en mycket djup mening med sitt liv. Lycka kan även beskriva förmågan att känna tacksamhet, trygghet i tillvaron, kunna uppleva kärlek till livet och allt levande runt omkring oss. Verklig lycka är inte kopplad till materiella ting och är helt oberoende av yttre villkor, den är baserad på en villkorslös kärlek till livet.


En vanlig uppfattningen är att lycka är ett flyktigt tillstånd, som växlar beroende på yttre omständigheter. När solen skiner känner vi oss lyckliga och när det regnar känner vi oss olyckliga. Men verklig lycka är inte flyktig. Vi försöker alla att skapa lycka i våra liv, men någonstans i vår strävan efter att bli lyckliga tror jag att vi missar innebörden i vad lycka verkligen är. 


Jag tror att många ser på lycka detsamma som tillfredsställelse. Vi strävar efter att nå tillfredsställelse trots att vårt yttersta mål egentligen är upplevelsen av verklig lycka. Vi blir förvånade när saker som i början ger oss en stark tillfredsställelse plötsligt upphör att betyda något för oss. Vi behöver genast ett nytt stimuli för att känna oss nöjda med tillvaron. Lycka och tillfredsställelse är två olika saker, där den senare alltid bara är en tillfällig känsla som bygger på beroende.


För mig kan lycka vara att stå kvar när det stormar runt omkring mig, uppskatta stormen, ta den för vad den är, acceptera den, andas i den, släppa taget av stormen och bara vara i nuet.


/Coach Jonas kocken Andersson

 


Kommentarer